Mar 2, 2014

Petua Perkahwinan Jarak Jauh a.k.a Long Distance Marriage

Happy Sunday peeps~!
Well, my Sunday means being a couch potato.
My Main Sunday rountine is skyping with Mr. Hubby and telling you the truth, it is never enough.
Bila kita pagi, dia dah malam.
His bedtime but not mine.
Recently, I ada terbaca few tips regarding this issue dan I tak jumpa mana link nya but more or less, it is like this.
I bukan pakar but since almost 7 months my husband and I are in long distance marriage, banyak yang kami belajar berdasarkan pengalaman dan pembacaan.
So, I hope that this sharing is worth to be read...
Well, let's start:

  1. Sentiasa mendoakan yang baik dan terbaik dalam hubungan: I percaya tidak kira apa-apa agama yang dianuti sekali pun, mendoakan yang baik-baik dan memohon doa daripada Tuhan ada dalam setiap kepercayaan agama masing-masing. Doakan agar hubungan sentiasa terpelihara daripada yang buruk-buruk dan mohonlah hubungan suami isteri sentiasa kuat serta hati tabah bila kita diduga. 
  2. Fahami perbezaan karekter: Manusia ni berbeza dan I percaya Tuhan satukan suami isteri itu untuk saling lengkap-melengkapi. Contohnya, I orang yang berpersonaliti seorang guru manakala my husband berpersonaliti orang Sains. I banyak mengomel berbanding dia. Tidak dinafikan itu. *hehe..* Kami masih lagi mengambil masa untuk kenal diri masing-masing tetapi jarak yang menjadi penghalang. So, bila ada masa yang terluang, bila terlintas nak tahu sesuatu, on the spot I akan tanya my husband. *even though I know that he's a bit slow to reply my text due to several reasons*. So, jangan terlalu berfantasi bahawa suami / isteri anda seperti yang anda kenali semasa couple dulu-dulu *jika ada*. Karekter mereka mungkin akan berbeza dan tidak juga I seperti nak jadi batu api. Dengan perkataan lain, jangan malu atau segan nak bertanya. Bak kata pepatah, kalau malu bertanya, akan sesat jalan. :)
  3. Selalu berhubung: Teknologi sekarang canggih sangat. Jika berkemampuan, selalulah call suami / isteri anda. Tapi lagi sweet kalau husband yang call wife. Dan nak surprise, wife buat surprise call to your husband. Sebagai contoh, merujuk kepada kami... Kami berhubung melalui phone call, whatsapp, skype, instagram dan facebook. Macam mana? My husband amik pelan unlimited international call di UK dan bila I ada kelapangan, I missed call dia lalu dia akan call I balik. Bila ada keperluan untuk I tanya sesuatu yang kurang urgent, I akan whatsapp. Kalau malas nak taip, record voice dan hantar kepadanya. Kan mudah :).. Dan almost everyday, before I go to school, almost become our daily routine, skype is the best method. During weekends, skype lah puas-puas. Tak nak tidur pun tak apa. Hehe... Do always share pictures with him / her. Selalunya wife yang rajin share pictures berbanding lelaki. At least let him know that you are sweet and never forget about him / her.
  4. Set a date for a date!: Well, yang ni adalah yang paling I ingat masa baca di satu laman web / blog ni. Dia fokuskan orang yang berjauhan yang paling jauh antara Sabah Sarawak dan pasangannya ada si Semenanjung. Owh! Paling tak relevant untuk orang yang jauh antara benua ni... Bezanya kos triple mahal... Eh. Bukan triple tapi entah berapa lagi mahal untuk tiket flight je. Cari suatu masa yang sesuai untuk date dan semestinya bukan 1-3 hari tapi mungkin 2 minggu... Mungkin anda akan kata kalau cikgu cutinya senanglah. To tell you the truth, tak boleh samakan cikgu dulu dan sekarang. Hanya cikgu yang tau betapa sibuknya cikgu sekarang. Anyway, plan percutian sebaik mungkin dan enjoy your holidays with your love one.
  5. Keep the most memorable item with you: Yang ni bukan setakat suami isteri je tapi untuk anak yang rindukan parents pun boleh. Or ibu yang rindukan baby nya bila perlu berjauhan. Tipsnya:  simpan baju yang dia selalu pakai dan ada bau dia. Sila baca lebih lanjut disini ye... Maklumat tambahan, his / her favourite perfume pun boleh. Yang dia selalu pakai. 
  6. Jujurlah: Sebagai isteri, minta izin dulu tapi kadang-kala kita terlupa kan? Same goes to me. Masih in adjustment. Sebenarnya sama je macam kita minta izin dengan ayah or ibu untuk keluar ke mana- mana. Jujurlah kalau kita ke mana-mana dan dengan siapa. Suami juga perlu bagi tahu supaya isteri tak jelous membuta tuli dan akhirnya ada yang terluka. 
So, diharapkan tips ni berguna untuk sesiapa yang relationship seperti kami. 

Feb 27, 2014

Reasons I'm Blogging

Morning peeps~~
I update blog pag-pagi buta with reasons and PLUS, I'm sleepy!
Hehe...
So, berdasarkan tajuk di atas, memang ada beberapa point yang I nak tekankan.
Recently I received komen yang menyenangkan.
Padahal I bukannya famous nak bagai dan I tau I menulis for the sake of my pleasure.
I dah lama menulis sebenarnya dan bermula daripada diary yang menggunakan buku-buku tebal.
I still keep them and one day, masa I first year di universiti, kami diperkenalkan dengan blog.
Masa tu tengah gila-gila dengan kemuncak blogging.
Pada asalnya my friends and I buka 1 blog with the purpose of assignment.
Then, my BFF, Cik Nad suggest to have own blog like her.
Since then, I selalu blogwalking dan sangat admire dengan  bloggers yang sudah famous dan gaya penulisan depa yang sangat relax dan sempoi.
So, I rasa sekarang dah 4 tahun I berbelog and I'm still enjoying it!
Dan sekarang juga I boleh list down kenapa I berbelog...
Meh kita tengok kenapa I berbelog with my current situation...

  1. I dah jarang menulis diary melainkan I modify diary bertulis kepada diary bergambar. Tak sempat nak menulis setiap malam sebelum tidur lebih-lebih lagi dengan keadaan sekarang. Penat bekerja dan balik hanya nak berdating phone dengan Mr. Hubby :p
  2. I tertarik dengan Cik Nad pernah cakap dengan I dulu. I menulis untuk menyimpan memory yang indah untuk anak-anak dan cucu-cucu I kelak. Insha'allah~ Sebagai preparation untuk depa kenal I macam mana. I nak share sweet memories yang I pernah alami even though they might not really 'feel' it but at least they do read it. Kalau nak bercerita secara verbal, 1 hari 1 malam pun tak habis dan I tau yang my memory box is not really good. "Demanding" me to forget and just burry it very deeply. My past is something for share and bila kita tengok dan baca balik, disitulah refleksi diri berlaku. So, that's how I see the purpose of blogging.
  3. Blogging as a medium to connect with my Mr. Hubby. As you know, currently my husband and I are in long distance relationship atau nama saintifiknya adalah perkahwinan jarak jauh. Hehe... I know that when I update entries, he definately will read it. I akan bagi tau dia yang I dah update or sometimes dia macam dah tau je I dah update especially if I write something about him. Hehe... So, that's one way I "connect" with him. Connecting our thoughts and feelings. That is another purpose...
  4. Next, yang telah dinyatakan dan dicerikan seperti perenggan pertama tadi. Hehe...
Well, that is my purpose. Hoping that I tak menerima any negtive comments from readers. Do hate me as you wish if you think that I'm showing off my real of me.
So, keep on read my entries and I would love to read comments from you...
Input yang baik dari blog I, dipersilakan ambil dan abaikan apa yang tak baik dari I.
So, enjoy your day~! ^^