Jul 24, 2010

Compatible to me

Dah 2 minggu jadi student 2nd year 2nd semester. So far okay jer tapi jadi lebih sibuk. Jadual pack dengan class dari pagi sampai ke malam. Macam jadual dibawah ni...
Then, tambah dengan bahasa Mandarin pulak disebelah malam. Hanya 2 kali seminggu selama 2 jam. Hari Isnin dan Khamis. So, memanglah class sangat pack. Ingat nak continue Aikido training. Nampaknya tak jadilah yer... Yang sedihnya tak dapat nak amik swimming skills or sewing. In the end terpaksa add basic skills in counseling. So, semester ni betul-betul belajar counseling. Tapi takpe kot coz sebelum ni asyik amik minor moral. Jadinya semester ni pulun habis-habisan subject counseling. Chaiyok, chaiyok to me!!!

Okay... mari kita pergi ke topic lain. Tentang salah satu subject yang Ann amik. Kami revise balik tentang Holland personality test iaitu Self-Directed Search (SDS). Nak tahu lebih, boleh click sini. So, masa revise tu, our lecturer try buat compatible kalau kita mempunyai pasangan. Dia kata setiap pasangan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t akan contra dengan kita. Dalam SDS ni, nanti kalau anda dah buat, anda akan dapat 3 items daripada 6 items; R.I.A.S.E.C.

Realistic - untuk orang yang pekerjaan lebih kepada menggunakan mesin. Kurang gemar bersosial dan kurang pandai berkomunikasi dengan orang sekeliling. Maknanya sukar menggunakan ayat yang sesuai bila bercakap. Fokusnya adalah kepada peralatan. Maka, sebab tulah kurangnya dari segi nak berkomunikasi. Contohnya, mekanik.

Investigative -  Yang ni macam citer Conan tu. Setiap yang dibuat mesti kena ada bukti dan fakta. Orang yang kerja ni selalunya macam detektif dan polis.

Artistic - Orang yang sangat berseni. Tidak suka pada peraturan. Suka melukis, menulis puisi dan pape yang berkaitan dengannya.

Social - Suka berkomunikasi dengan orang ramai. Pandai bergaul dan selalunya environment tempat kerja adalah seperti sekolah. Contoh pekerjaannya ialah guru dan kaunselor.

Enterprising - Sangat pandai dalam influencing people. Lebih suka memujuk dan memang pakar pun. Selalunya orang yang businessman camtu la...

Conventional - Yang ni jenis tak open dan kurang social. Apa-apa tentang rules and regulations, tak boleh diubah. Jenis ikut peraturan. Kalau dah memang state A, so jangan harap nak linient soh tukar ke B. Contoh pekerjaan yang sesuai adalah seperti kerani.

So, Ann punya adalah S.A.I. Seorang counselor-in-the-making mesti ada S. Wajib tu... Kalau tak, memang clash dengan future job later on. Okay, this is my partner... ehem...
Mr. P yang mengaku encem *rasa nak tersedak* 

Dia ni pulak I.R.S. Nasib adalah jugak S kat situ coz kalau tak memang ler payah. Hehe. Dia ni agak contra with mine. Kalau Ann cakap banyak-banyak, dia hanya akan cakap sepatah jer. Macam takde empathy jer... Hehe. Contohnya...

Ann: Tadi I terjatuh. Kaki I berdarah...bla...bla....bla....
Mr. P: O....ok.

Then, I don't know how to react. Termati ayat nak sambung cerita. Cik Nad selalu cakap, "Biasalah. Ni kan first time jumpa orang yang contra dengan awak. Lagipun dia budak science. So, memang contra ler dengan personaliti kita." Okay, Cik Nad sedang memujuk Ann sambil meng- elaborate his personality (sorry Mr. P. Kami selalu bergosip tentang anda. ngee~~). 

So, the moral of this this whole entry:
  1. Being busy is GOOD for your HEALTH
  2. Penuhi masa dengan benda-benda berfaedah coz banyak dapat manfaatnya
  3. Tak semua personaliti test itu memang betul tapi tak salah untuk amik coz sekurang-kurangnya dapat perbaiki diri sendiri.
  4. Kalau pasangan anda SANGATLAH CONTRA, belajarlah untuk menerima perbezaan coz setiap dari kita akan menjadi pelengkap antara satu sama lain
  5. Be happy always and enjoy your life to the fullest~~

2 comments:

Anonymous said...

aderla..i ckp byk..tyme u xnk makan sayur ritu..huhu~~

nadia said...

hahaha...ur partner eh???? show off nampak :)

well...sy paham sebab sy ex-scinece student too but now turn to sumthing that i dunno. Huhuhu...

kalau psngn kita berbeza, tu advantage la. tu baru betul untuk saling melengkapi. kalau dah semua sama, boring la hidup. kalau dah berbeza, ni la masa utk amalkan tolak-ansur. baru aman hidup berumah tangga.

p/s: tetiba rasa tgh buat kaunseling perhubungan & keluarga. hehehe...

buat mr. P partner to cik ann:
please take care of her. ur are lucky to get her :)