Jan 20, 2014

Counsellor's Child

Morning peeps~!
It's raining outside and at this moment I'm thinking about an issue regarding my occupation currently.
School Counsellor.
I dah belajar 4 tahun sebagai kaunselor di UIA.
7 minggu praktikal.
3 bulan internship.
At this moment, 5 bulan bekerja sebagai kaunselor sekolah.
Terfikir bila I dah ada anak nanti *dengan rezeki Allah~*
Dengan "mama"nya bekerja sebagai kaunselor sekolah.
Bila ada situasi yang dia dirujuk dengan kaunselor sekolahnya kelak.
Agaknya macam mana bila I berhadapan dengan sesi konsultasi keibubapaan dengan kaunselor sekolah tersebut kelak?

Mesti menarik bukan?
Dan untuk seorang anak, mesti sudah bosan dengan pelbagai teknik kaunseling yang "mama"nya selalu apply dalam kehidupan seharian dirumah.
Huhu~
Dan lagi mencabar bila anak I nanti sudah berada alam remaja.
Dunia yang mahukan kebebasan.
Tiada kongkongan.
Dunia bersama kawan-kawan.
Alam keseronokan.
So, how am I going deal about it?

What makes me come out with this issue?
Reason: Contoh sudah ada didepan mata.
Memberontak hingga seperti kuasa guru-guru itu tiada.
Ada hukuman pun seperti angin lalu sahaja.
Bapanya seorang kaunselor dan guru tidak dapat mengawalnya.
Looking at him makes me wondering how this child grow up in this conditio/ situation that his father is a counsellor?
And I wonder how's mine, one day...?
Hoping that I will be able to raise up my children in the best ways and condition with my husband in the future.
I know that you'll say that I'm NOT thinking here and now.
Am I correct?

Well, I'm just sharing with you, people out there.
To raise a human is not that easy and happiness is not always been there.
For me, happiness is about sweet, bitter, sour and tears are included.
So, to be a good parent need to read a lot, asking the right person and always understand the current environment.
And as a soft reminder for us too~

Happy Monday!

4 comments:

msredcheesecake said...

nanti leh tolong kaunseling kan ank akk yg susah nak suruh belajar...hhee...pepe pun good luck in whatever you do

sYiRa LoKMaN said...

akak...best ta jd kaunselor ? boleh dtg blog syira...bg pendapat pasal ni
http://syiralokman.blogspot.com/2014/01/boleh-tolong-syira-tak.html

Phoebe said...

Salam sis. Wow, that must have been quite disturbing to watch. Part us us want to judge yet part of us scared that it might happen to us one day..

Ruzanna Rahman ~♥ said...

Msredcheesecake: err..klu sy dekat blh je bg konsultasi tapi malangnya tak berapa nk dekat..hehe

syira: dh visit n comment~

phoebe: well, diz things is making me like thinking very hard :(