Sep 25, 2009

* Perasaan *

Apa yang anda tahu tentang perasaan? Sesuatu yang abstrak. Tidak boleh dilihat, dipegang, didengari atau dirasa (sentuhan atau deria rasa). Adakah anda memahami sepenuhnya mengenai perasaan anda? Perasaan anda itu adakah suatu kehendak atau keperluan? Pernahkah anda mengalami kecelaruan atau konflik perasaan yang hebat? Apakah kecelaruan atau konflik itu memberi kenikmatan atau kesengsaraan? Kadang-kala mungkin kita terlalu push sehinggakan kita sendiri lost or tenggelam di alam mainan perasaan sendiri. Jikalau kita tenggelam di tempat yang sepatutnya, mungkin ia adalah petanda yang baik. Jika tidak, mungkin ia memusnahkan hidup kita sendiri. Kemusnahan teruk atau sedikit bergantung kepada individu tersebut. Jika kemusnahannya hanyalah sedikit, belum tentu kita dapat bangun ke alam realiti.

Seperti kata-kata one of my lecturer, perasaan manusia didalam bahasa Melayu merangkumi maksud yang cukup meluas. Umpamanya dengan perkataan “geram”...

  1. Dengan perasaan marah -> “Ish!geram betul aku dengan budak tu. Dahlah kurang ajor pastu calarkan kete aku pulak tu!”
  2. Nampak sesuatu yang comel / sangat menginginkannya khususnya pada wanita -> “Geramnye baby tu!Rasa cam nak gigit-gigit jer pipinyer”
  3. Pada pandangan lelaki -> “Tengok awek cunt u. Geram betul aku tengok”

Perasaan juga mungkin melibatkan sesuatu untuk disayangi atau menyayangi. Which one do you prefer? Macam ibu Ann pesan, “Biar orang lain menyayangi kita daripada kita menyayangi orang lain. Mungkin jika kita terlalu menyayanginya, mungkin situasinya akan seperti bertepuk sebelah tangan” Tapi mungkin situasinya akan berubah. Orang yang kita terlalu sayang itu mungkin jenis yang payah untuk menyayangi orang lain. Depending on the situation itself. Jarang untuk kita mendapatkan kedua-duanya. Walau bagaimana pun sumenya bergantung atas diri kita & budi bicara untuk menilai sesuatu itu.

Akan tetapi, jika anda menyayangi seseorang itu TETAPI tidak dibalas dengan sepatutnya, contohnya anggap sebagai hanya kawan or adik or abg/kakak or pape lah yang seangkatan dengannya. Janganlah anda menyimpan dendam or terlalu sedih dengannya. JUST LET IT GO. It’s simple to say it rather than to make it happen. But that is the biggest sacrifice to the one that we love. Someday you might deserve to get better than that even though you can’t see it. The pain might leave the scars behind. The scars sometimes will give precious moment throughout your life. It will takes time but time will heal the wound to get “beautiful scars”.

2 comments:

nadia said...

amboi ann, mendalam maksud ni. huhuhu...

u r right,perasaan tu abstrak la. cannot b expected. huhuhu...

p/s: tak paham perasaan sndiri pun.

Ruzanna Rahman ~♥ said...

yup!sgt mendalam...it's juz a tot n feeling which cannot be describe & untouched!

p/s:sila kenali perasaan anda